سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۳

نویسنده(ها):

مسعود محسن پور –
ایرج مدیری –

چکیده:

بازگشت اقتصادی هر سرمایه گذاری بهترین ملاک برای انتخاب پروژه هاست اما همواره دولتها علاوه بر بازگشت سرمایه پارامترهای بسیار دیگری را نیز مجبورند در انتخاب پروژه ها مدنظر قراردهند هرچند امروزه در علم اقتصاد بسیاری از این پارامترها هم قابل انداره گیری شده اند لذا یک سرمایه گذاری خوب وقتی نتیجه مناسب می دهد که در ترکیبی از این پارامترها بهترین نرخ بازگشت داخلی و کمترین ریسک را داشته باشد .با توجه به اینکه حجم قابل ملاحظه ای از غلات مصرفی کشور از بندر امام خمینی وارد می گردد. و از عملکرد بین۴تا ۵ میلیون تن در سال برخوردار است سازمان بنادر طی سالیان گذشته سرمایه گزاریهای مختلفی را در زیر ساختها ، تجهیزات و امکانات متناسب با تخلیه فله خشک انجام داده است و اخیراً پروژه جدیدی را تحت عنوان اسکله ۱۵۰ هزارتنی برای پذیرش کشتیهای Capesize در دست مطالعه و اجرا دارد متناسب با این پروژه دو پروژه دیگر نیز لازم الاجرا می آید .
۱- تعمیق و لایروبی کانال ورودی خور موسی از ۱۳ متر فعلی به ۱۷ متر
۲- ساخت سیلوی ترانزیتی ۲۵۰ هزار تنی ذخیره غلات
از مزایای پروژه می توان به کاهش هزینه حمل غلات با توجه به استفاده از of ScaleEconomiesاشاره کرد. در این مقاله با اندازه گیری این مزایا و سایر منافعی که تخصیص اسکله به غلات بدنبال دارد کاربرد دیگری را برای این پروژه معرفی می نماییم که می تواند منافعی به مراتب بالاتر ایجاد کند و نرخ بازگشت داخلی بالاترو ریسک کمتری نیز داشته باشد.