سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

نسیم جعفری – کارشناس ارشد مهندسی عمران -آب

چکیده:

رسوبگذاری یک مشکل همیشگی در بنادر در رودخانه‌های جزر و مدی و نیز در خورها بوده است. اختلاف چگالی در طول ورودی بندر یک نیروی محرک برای جریانهای چگال به داخل بندر می­باشد. جهت رفع این مشکل و نیز تأمین امنیت ناوبری، عملیات لایروبی به طور مداوم جهت حفظ آن بایستی صورت گیرد لذا می­توان بجای خروج مواد رسوبی از بندر، ترجیحاً از ورود رسوبات در همان ابتدا جلوگیری کرد.
یک وسیله جدید و مؤثر برای کاهش و جلوگیری از رسوبگذاری مواد ریزدانه در بنادر رودخانه‌ای در شرایط جزر و مدی، دیوار انحراف جریان یا (CDW)Current Deflecting Wall می­باشد. ادعا می­شود که کاهش در نرخ رسوبگذاری در ورودی حوضچه بندر پس از احداث این دیواره ایجاد می­گردد.
برای بررسی اثرات یک CDW بر تبادل آب و اختلاط تلاطم در ناحیه انتقالی میان رودخانه و حوضچه بندر، و نیز اثر آن بر کاهش رسوبگذاری، مطالعات گوناگونی صورت گرفته که نتایج تعدادی از آنها در این مقاله عنوان و با یکدیگر مقایسه می­گردند.