سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دومین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

مسعود محسن پور – معاونت دریایی و بندری اداره کل بنادر و کشتیرانی استان خوزستان, کارشناس
مجتبی نظری سنگاچین – اداره کل بنادر و کشتیرانی استان خوزستان – بندر امام خمینی

چکیده:

از آنجاییکه حمل ونقل کانتینری بعنوان یک روش فراگیر در جای جای صنعت حمل ونقل جهان ریشه دوانده است و امروزه گرایش بسیاری از صاحبان کالا به گونه ای است که حتی بسیاری از آنان تمایل دارند کالاهای فله ای خود را نیز از طریق کانتینر حمل نمایند . صنعت حمل ونقل خودرو نبز از ابن نمایلات مستثنی نبوده و حمل ونقل کانتینری نقش بسزایی را در زنجیره تامبن صنعت خودروسازی می تواند ایفا نماید. در این مقاله ما سعی نموده ایم ضمن معرفی دو شیوه رایج حمل ونقل خودرو از طریق دریاکه عبارت است از کشتی های اختصاصی حامل خودرو و استفاده از کانتینر در حمل خودرو و بیان مزایا و معایب دو شیوه یاد شده , برتری های شیوه کانتینری را در مقایسه با شیوه دیگر بیان نماییم و در نهایت از طریق آنالیز هزینه های دو روش حمل در دو مسیر مختلف ( هامبورگ به تهران از مسیر بندرعباس – هامبورگ به تهران از مسیر بندر امام خمینی), رجحان روش حمل ونقل کانتینری را به اثبات برسانیم. نتایج مطالعات ما نشان داد که هزینه های حمل ونقل خودرو از هامبورگ به تهران از مسیر بندرعباس از طریق کشتی های اختصاصی حمل خودرو چیزی که هم اکنون عمل می شود نسبت به مسیر هامبورگ به تهران از مسیر بندر اما م خمینی به بمراتب گران تر است.