سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین کنفرانس داده کاوی ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

هادی اقاسی –
بهروز مینایی –

چکیده:

روند نوظهور یک عنوانی (دریک حوزه خاص) است. که درطی زمان براساس علاقه مندی و سودمندی رشد می کند. در واقع با دانستن روندهای نوظهور، می توان گرایشهای جدید در یک حوزه را دانست. واضح است که پیشرفت و ادامه حیات بدون درک گرایشهای جدید مقدور نمی باشد. مخصوصاً اگر این گرایشها تهدید آمیز باشند. وبلاگها به خاطر اینکه ارائه مطالب در آنها آزاد و راحت است، توسعه قشر وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل منبع بزرگی از روندهای نوظهور به حساب می آید. وبلاگهای فارسی نیز به خاطر حجم بالای مخاطبان، در جایگاه مهمی قرار دارند. خصوصیات اصلی وبلاگها ارتباط بین پست ها و تشکیل شبکه های اجتماعی است. ما با تحلیل این شبکه ها در طول زمان و استخراج روندهای نوظهور عناوین جدید را برای انها ارائه می دهیم برای این کار، تحلیل محتوایی در بازه های زمانی در ادغام با تحلیل پیوندی انجام می شود. یعنی شبکه های اجتماعی و پیوندهای بین پست ها بررسی شده و در نتیجه کلی تاثیر می گذارند. علاوه بر این میزان تاثیر این تحلیل ها بصورت جداگانه (براساس نوع کاربرد) می تواند متغییر باشند. یعنی در جایی که محتوا مهمتر باشد می توان تاثیرش را بیشتر از تحلیل پیوند در نتیجه خروجی اعمال کرد. نتیجه نهایی نیز به صورت بصری به کاربر در طول زمان نشان داده می شود. ما از داده های پرشین بلاگ برای انجام تجارب و ارزیابی دراین مقاله استفاده کرده ایم و درچند حوزه خاص روندهای نوظهور را در بازه های مختلف زمانی ارائه می دهیم