سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سید مهدی زهرائی – استادیار دانشکده فنی دانشگاه تهران، مدیر بخش سازه مرکز تحقیقات ساختم
علی اکبر آقاکوچک – دانشیار گروه عمران دانشکده فنی دانشگاه تربیت مدرس
محمدصادق معرفت – دانشیار گروه عمران دانشکده فنی دانشگاه تهران
شروان عطایی – دانشجوی دکترای سازه دانشکده فنی دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

در این مقاله کنترل ارتعاشات جانبی پل تله زنگ زیر اثر حرکت قطار بکمک میراگر جرمی تنظیم شده بررسی می گرد د.میراگر جرمی تنظیم شده( Tuned Mass Damper ) یکی از انواع ابزار کنترل غیرفعال سازه ها می باشد که بدلیل امکان بهره برداری همیشگی، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری ویژه و عدم نیاز به منبع انرژی خارجی کاربرد وسیعی دارد . به منظورطراحی میراگر جرمی، فرکانس آن برابر فرکانس ارتعاشی جانبی سازه ( ٢٨ / ١ هرتز ) تنظیم و موقعیت آن در وسط دهانة پل پیش بینی می گردد. این میراگر یک آونگ ٤٦٠ کیلوگرمی، بطول ١٥ سانتیمتر و با میرایی ٥/ ٣ درصد درنظر گرفته شده است. اختلاف فاز ارتعاشی ٩٠ درجه ای میراگر مزبور با پاسخ ارتعاشات جانبی پل زیر اث ر حرکت قطار با محتوای فرکانسی ٢٨ / ١ هرتز، سبب جذب انرژی وارد به پل توسط میراگر جرمی، در قالب نیروی اینرسی می گردد و دامنة ارتعاش پل را ازسه سانتیمتر به نه دهم سانتیمتر تقلیل می بخشد و ارتعاشات آزاد پل را سریعتر مستهلک می نماید . با بکارگیری این میراگرجرمی، ضریب میرایی پل از ٠٠٥ / ٠ به ٠١٧ / ٠ افزایش می یابد . در مجموع بکارگیری میراگر جرمی مزبور جهت رفع مشکلات ارتعاشی پل تله زنگ یک گزینة مطرح در کنار گزینة کنترل ارتعاش با افزایش سختی از طریق اجرای دال بتنی٢٠ سانتیمتری می باشد