سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

پروفسور حمید بهبهانی – عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی
فرشیدرضا حقیقی – دانشجوی دکتری برنامه ریزی حمل و نقل

چکیده:

سالهای سال است که در کشورهای پیشرفته از سیستم های هماهنگ و یکپارچه و همگام با تکنولوژی روز جهت کنترل زمان بندی چراغهای راهنمایی بهره می برند.در حال حاضر در ایران و خصوصاً در تهران، شبکه ای با نام SCATS کار کنترل و سیگنالینگ تقاطعهای چراغدار سطح شهر را انجام می دهد. سیستم مذکور از سیستم های هوشمند با مدیریت مرکزی توسط ریزپردازنده است که در حدود چند سال پیش از استرالیا وارد ایران شده و تا کنون چیزی حدود ۳۰۰ تقاطع سطح شهر تهران را تحت پوشش دارد. نحوه عمل این سیستم هوشمند براساس اندازه گیری فاصله زمانی بین وسایل نقلیه و تخصیص تراکم و تعیین زمان سبز مناسب برای هر حرکت می باشد. جدا از اشکالات فراوانی که می توان به سیستم SCATS نسبت داد و در جهت هماهنگی باعلوم روز دنیا استفاده از شبکه های عصبی جهت کنترل هوشمند تقاطعها شیوه دیگری است که رواج پیدا کرده است. شبکه های عصبی در واقع تابع های غیرخطی ریاضی بسیار پیچیده ای هستند که با اعمال ورودیها به آنها، خروجیهای خاصی را صادر می کنند به شرط آنکه این شبکه ها قبلاً آموزش دیده باشند. جهت آموزش شبکه های اعصاب نیاز به یکسری مسایل حل شده با جواب است تا شبکه تحت شرایط این مسایل آموزش ببیند. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از شبکه SCATS تقاطع دو فازه ای در نظر گرفته شود و پس از حل مسئله کنترل و سیگنالینگ تقاطع دو فازه بوسیله سیستم SCATS، شبکه ای تربیت شود که قادر باشد کنترل و سیگنالینگ تقاطع را انجام دهد.