سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین همایش ملی مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

محسن فلاحی – دانشکده مهندسی برق ، دانشگاه سمنان
ساسان آزادی – دانشکده مهندسی برق، دانشگاه سمنان

چکیده:

کنترل مد لغزش به دلیل مقاوم بودن در برابر عدم قطعیت های مدل و اغتشاشات خارجی و همچنین قابلیت بکارگیری در سیستم های غیرخطی و چند متغیره ، برای کنترل وضعیت موتور DC مورد استفاده قرار گرفته است. مهمترین اشکال کنترل مد لغزش پدیده لرزش است، که می تواند دینامیک های مدل نشده سیستم را تحریک کرده و به دستگاه آسیب رساند. علاوه بر این ، ملزم به دانستن مدل سیستم تحت کنترل هستیم که معمولا امری دشوار می باشد . برای رفع این معایب از شبکه عصبی تطبیقی خطی و همچنین روش "لایه های مرزی" به منظور بهبود عملکرد کنترل کننده مد لغزش استفاده کردیم. روش پیشنهادی با استفاده از اطلاعات یک ماشین DC توسط نرم افزار Matlabو در محیط simulink شبیه سازی شده است و با کنترل کننده مد لغزش و کنترل کننده شبکه عصبی تطبیقی خطی نسبت به اغتشاشات خارجی و همچنین تغییر بار و عدم قطعیت ها مقایسه شده است و نتایج ارائه گردیده است.