سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: پنجمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۳

نویسنده(ها):

ناصر حاجی زاده ذاکر – مرکز ملی اقیانوس شناسی، شرکت شیلات ایران
مسعود حافظی –

چکیده:

بندر صیادی دیر در شهرستان دیر واقع در استان بوشهر در ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی شهر بوشهر از مهمترین بنادر صیادی خلیج فارس بوده که علاوه بر اهمیت ماهیگیری، بصورت گسترده مورد بهره برداری تجاری نیز قرار دارد.
شرکت شیلات ایران در سالهای ۷۳ تا ۷۵ موج شکن های بندر را مورد بازسازی اساسی قرار داد. همچنین نیمه شرقی محوطه بندر تا عمق ۴- لای روبی شده و در اطراف آن ۵۱۰ متر اسکله از نوع کیسونی با قطعات بلوک بتنی با ابعاد حدودا ۱*۲*۵ احداث گردید. بلوک های مزبور دارای حفره هایی در بخش میانی خود بوده و بتون ریزی در حفره های در روی یکدیگر قرار گرفته منجر به یکپارچگی اسکله ها گردید. جنس بستر در بندر دیر سنگی از نوع مرجانی می باشد و با توجه به سخت بودن جنس بستر و نحوه اجرای عملیات لایروبی، بستر حاصل از لایروبی به صورت یکنواخت تبوده بلکه سطحی با پستی و بلندی و غیر مسطح حاصل گردید. در محل قرارگیری اسکله ها پستی و بلندی موجود در بستر دریا ابتدائا با لایه ای از شن درشت زیرسازی و مسطح گردیده و سپس اولین لایه از بلوک های بتنی تشکیل دهنده اسکله در روی آن قرار داده شد. در پای اسکله لایه ای از بلوک های بتنی با ابعاد ۰/۱۷*۱*۱ متر جهت محافظت از زیرسازی اسکله به کار برده شد.