سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: دومین همایش قیر و آسفالت ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

سیدمرتضی مرندی – مدیر مرکز تحقیقات شرکت ساختمانی و راهسازی ۱۱۵ و استادیار بخش مهندسی عمرا
اسلام صهبازاده – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک خاک و پی، دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده:

هرات، مرکز استان هرات درشمال غربی افغانستان و در کنار رودخانه حریر رود واقع شده است. این شهر یکی از مهمترین شهرهای تاریخی افغانستان بشمار می آید. قدمت زندگی در اینشهر به بیش از ۲۵۰۰ سال و به دوران مبارزات حکومتی الکساندر کبیر از ۳۳۰ سال قبل از میلاد تا احمدشاه دراین در سال ۱۷۴۹ میلادی می رسد در قرن هفتم اینشهر به اشغال مسلمانان در آمد. مغول ها پس از فتح هرات، این شهر را پایتخت خود نمودند. هرات یکی از بزرگترین شهرهای غرب افغانستان و از شهرهای اصلی تجارب با ایران و اخیرا با ترکیه وخاورمیانه است. در حال حاضر عملیات احداث جاده هرات – دوغارون به طول ۱۲۲ کیلومتر توسط شرکت ساختمانی و تاسیساتی ۱۱۵ در حال انجام است و بیش از ۸۰ درصد عملیات ساختمانی آن به پایان رسیده است. این جاده استان خراسان را به هرات وصل نموده و از لحاظ تجارت و پیشرفت اقتصادی برای دو کشور از اهمیت بسزائی برخوردار است. پس از انجام مطالعات اولیه وبررسی معادن مصالح موجود در منطقه و با در نظر گرفتن کیفیت بالای مورد نیاز و همچنین تسریع در اجرای عملیات، مسئولین امر در استفاده از تکنولوژی جدید کف قیر و سیمان به توافق رسیدند. در این مقاله روند اجرایی و نتایج آزمایشات متعدد مقاومت های کششی غیر مستقیم و پارامترهای مقاومتی لایه های تثبیت شده با کف قیر و سیمان مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که لایه های تثبیت شده با کف و سیمان از کیفیت بالایی برخوردار بوده و زمان اجرای عملیات در مقایسه با روشهای سنتی کاهش پیدا کرده است.