سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: همایش منطقه ای جایگاه تکنولوژی آموزشی در نظام تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

زهرا جامه بزرگ – کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی
محمد سلیمی – کارشناس امور پژوهش دانشگاه علوم پزشکی

چکیده:

فضاهای آموزشی که به شبکه جهانی متصل شده اند به معلم و فراگیران این امکان را می دهند که اجتماعات یادگیری خاص خود را تشکیل دهند. این اجتماعات مجازی هرجا که گروهی از فراگیران (احتمالا در محل های مختلف ) به بحث و گفتگو می پردازند تشکیل یافته تعاملی را انجام می دهند که در نتیجه این روابط فضاهای متحول شده الکترونیکی را بوجود می آورند. در چنین محیط هایی است که معلمان و فراگیران با استفاده از رایانه ها و کلمات و تصاویری که بر روی صفحه مانیتور تنظیم می کنند در گفتگو های فکری و هوشمندانه شرکت می جویند ، قرار هایی را با یکدیگر می گذراند و تبادل اندیشه های خود ، دانش ویژه در هر مورد را به اشتراک با یکدیگر قرار می دهند. آنان با این کار در واقع با ایجاد پشتیبانی روحی و روانی ، در برنامه های آتی یکدیگر مؤثر واقع می شوند. ایده ها و افکاری را به وجود می آورند و با یادگیری از فرهنگ یکدیگر تفهمی را ایجاد می کنند که در نتیجه ، گسترش افقهای فکری یکدیگر را موجب می شود. این در واقع شبیه همان تعاملاتموجود در کلاس های درسی سنتی است که افراد در گروههای کوچک فکری ، یکدیگر را در زمینه های خاص در قالب دوستی بالا می برند . تفاوت کوچک آن با دوستی های سنتی که در کلاس های درس تشکیل می شد، این است که این گروههای آشنایی، دوستی ها و روابطی را در سطح گروهی به وجود می آید که هر یک در گوشه ای از جهان فقط از طریق شبکه جهانی با یکدیگر ارتباط می یابند و قرار فتگو می گذراند( Norton & Wiloerg T 1998 ) کنفرانس الکترونیکی به عنوان یک روش نوین و مفید در تولید علم در سطح جهان شناخته شده است . کنفرانس ویدئویی فرصت های مهیجی را برای گروه ها و افراد بوجود می آورد تا بتواند تشابهات و اختلافات فرهنگی را بهصورت رو در رو مورد بحث قرار دهند این امکان در واقع پدیده جدیدی است که با انقلاب E-Learning یا فراگیری الکترونیکی به وجود آمده و لذت بردن از یادگیری را جزئی از فرآیند کلی قرار می دهند و امکان می دهد تا بازنده شدن بسیاری از اطلاعات موجب تولید علم و رونق آن شده و مباحثاتی را ایجاد نماید. در این کنفرانس ها معمولا می توان زمینه های یادگیری بین المللی را در مباحث علمی ، فنی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی فراهم کرد و مورد تبادل نظر قرار داد و توانایی افراد را در ابراز احساسات ، تجربیات ، باورها و عقاید مختلفشان بسط داد. این مطالعه با روش کتابخانه ای تنظیم شده و هدف آن معرفی کنفرانس الکترونیکی به عنوان یک روش مؤثر و مفید در امر یاددهی و یاد گیری می باشد.