سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: دومین کنفرانس احتراق ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

سیدمرتضی مرتضایی – دکترای فیزیک ، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین
حمیدرضا مساح – دکترای مکانیک، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین
احسان سلکی – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین

چکیده:

گاز طبیعی به عنوان سوخت وسایل نقلیه، غالباً به سه صورت ذخیره می گردد : گاز طبیعی متراکم (سی ان جی ) ۴ ، گاز طبیعی میعانی (ال ان جی ) ۵ و گاز طبیعی جذبی (ای ان جی ) .۶ ذخیره سازی به صورت سی اקֶن جی رایج ترین این اشکال است . چگالی متانِ ذخیره شده (بخش اساسی گاز طبیعی ) در مخازن، به بزرگی چگالی دیگر انواع سوخت نیست . به طور مثال
محتوی انرژی سی اקֶن جی تقریباً یک – سوم محتوی انرژی بنزین است . در نتیجه مخزن ذخیره سی اקֶن جی به طور تقریبی، برای طی مسافت برابر با خودروهای بنزینی، سه برابر مخزن ذخیره بنزین است . ذخیره سازی در مخازن فشار بالا، وجود قیود هندسی در طراحیِ شکل ظاهری و وزن نسبتاً سنگین مخازن، از جمله عیوب ذخیره سازی گاز طبیعی به صورت سی اקֶن جی هستند . اקֶی اקֶن جی فن آوری جدیدی جهت ذخیر ه سازی گاز طبیعی برای سوخت وسا ئط نقلیه است . فشار کم انبارش و ایمنی بالاتر از جمله مهم ترین ویژگی های مخازن اקֶی اקֶن جی می باشند .