سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: دومین همایش سراسری طب اورژانس

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

جواد حاذقی – رزیدنت طب اورژانس – بیمارستان رسول اکرم-تهران
حسین شاکر – هیات علمی طب اورژانس – بیمارستان رسول اکرم – تهران
محمدحسین زارع – پزشک اورژانس –بیمارستان شهید صدوقی-یزد
علی حاذقی – رزیدنت اطفال –بیمارستان امام علی-زاهدان

چکیده:

با وجود آمار بالای مصرف مواد خوراکی در کشور ما و گسترش راه های غیر متعارف مصرف ، افزایش مسمومیت با سرب در اثر وجود ناخالصی های همراه با مصرف خوراکی اپیوم یکی از مواردی است که نیاز به تحقیقات گسترده تر دارد.
در این مقاله یک مرد ۲۹ ساله و متاهل که با شکایت دل درد مزمن از یکماه قبل به همراه با یبوست ، بیقراری و کاهش وزن و همچنین مراجعات مکرر به پزشک و دریافت درمان علامتی به اورژانس مراجعه نموده که با توجه به سابقه ۵ ساله مصرف اپیوم خوراکی شمارش خون محیطی بیمار که آنمی نرموکروم نرموسیتیک داشت و وجود Basophilic stippling درلام خون محیطی ، اندازه گیری سطح سرب سرمی بیمار درخواست شد که عدد mg/dl 95 را نشان داد.(با نرمال کمتر از mg/dl 10) و علایم بیمار به درمان ۵ روزه با دیمرکاپرول پاسخ کامل داد.