مقاله گونه شناسي نمايش نامه خانه عروسک اثر هنريک ايبسن از منظر فمنيستي که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۸۹ در زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان) از صفحه ۳۹ تا ۵۴ منتشر شده است.
نام: گونه شناسي نمايش نامه خانه عروسک اثر هنريک ايبسن از منظر فمنيستي
این مقاله دارای ۱۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله خانه عروسك
مقاله ژانر
مقاله خوانش فمنيستي
مقاله نظريه دريافت يا واکنش مخاطب
مقاله سوبژکتيويته

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: زاهدي فريندخت

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
نمايش نامه خانه عروسک اثر هنريک ايبسن (۱۹۰۶-۱۸۲۸) برشي از يک زندگي خانوادگي خانواده اي خرده بورژوا در قرن نوزدهم است که به زعم خود نويسنده تلاشي است براي نشان دادن يک موقعيت انساني (ماريسو،۱۹۷۰: ۲۴۳). اين نمايشنامه که نخستين بار در سال ۱۸۷۹ در کپنهاگ منتشر شد و به زعم توريل موي نخستين نمايش نامه ي مدرن ايبسن به شمار مي آيد بلافاصله مورد توجه بسياري از منتقدين و متفکرين زمان خودش قرار گرفت (موي، ۲۰۰۶: ۲۲۵) بسياري از اين منتقدين بلافاصله نمايش نامه را در گونه تراژدي قرار دادند. هرچند بعدها کساني ديگر نظر ديگري درباره گونه اين اثر ارايه کردند و در تراژدي بودن آن ترديد کرده اند (اشتاينر، ۱۳۸۰: ۲۷) اما براي نخستين بار در اين مقاله است که گونه اين نمايشنامه کمدي ناميده مي شود. اين مقاله سعي نموده است تا با بهره بردن از همبسته اي از نظريه نقد فمنيستي و نظريه دريافت بر اين ادعاي خويش صحه بگذارد و نشان دهد چگونه کاربرد نظريه فمنيستي در خوانش يک متن نمايشي مي تواند گونه شناسي رايج در نظريه و نقد ادبي را که ساخته نگاه مردانه است دگرگون و گونه شناسي جايگزيني ارايه کند.