سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: همایش منطقه ای جایگاه تکنولوژی آموزشی در نظام تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

مریم درویشی – کارشناس ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

چکیده:

در عصر جهانی شدن که هم اکنون شاهد آن هستیم تحول عظیمی در زمینه اطلاعات و ارتباطات به وقوع پیوسته و یاد گیری و آموزش الکترونیکی یکی از دستاورد های این تحول عظیم به شمار می رود . در یادگیری الکترونیکی ابزار های آموزشی بیشتر کامپیوتر اینترنت، رسانه ها و … هستند که در آن معلم و دانش آموز هر دو نقش فعالی دارند . معلم وظایفی همچون طراحی و سازماندهی آموزش ، تسهیل کننده ی بحث و گفتگو ، هدایت و راهنمایی فرآیند یادگیری ، تدریس همزمان و غیر همزمان و مدیریت نظام یادگیری را دارد . دانش آموزان نیز در فرآیند یادگیری بصورت فعال شرکت کرده و با محتوا و معلمان و سایر فراگیرندگان در تعامل قرار می گیرد. یاد گیری الکترونیکی به دو دسته ی on line و of line تقسیم می شود که on line آن برنامه هایی است که از طریق شبکه بصورت همیشه در دسترس یا روی خط و بدون وقفه ارائه می گردد. of line بخشی از آموزشهای الکترونیکی است که بدون استفاده از شبکه وب و با تولید CD های آموزشی انجام می گیرد. یادگیری الکترونیکی نیز مانند سایر فناوریها دارای مزایا و محدودیتهایی است که ارتقای سریع و مؤثر سطح دانش مورد نیاز دانش آموزان ، افزایش نیروی کار مجرب و همگام با فناوری اطلاعات و ارتباطات روز، گسترش آموزش برای همه با هزینه کمتر و … از مزایای آن و مواردی همچون افزایش هزینه های اولیه نسبتا بالا ، محدودیت دسترسی همگان به رایانه و خدمات جانبی ، کم بودن پهنای باند در ارسال چند رسانه مطالب آموزشی و… از محدودیت های آن به شمار می رود.