سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

رضا شرطان – معاونت منابع انسانی و هبود بهره وری دفتر توسعه مدیریت و بهره وری

چکیده:

مدل های تعالی سازمانی چاچوب هایی مبتنی بر علم، نظریات و تجارب مدیریت هستند که مشخصات کلی یک سازمان متعالی را تعریف می کنند. پیرو نظریه پردازی مفهوم تعالی سازمانی و مدل های مربوطه در سطح جهان استفاده از این مدل ها به عنوان ابزاری توانمند برای شناسایی فرصت های بهبود و اولویت بندی آنها بطور گسترده ای مورد استقبال قرار گرفته است. این استقبال به حدی بوده است که در غالب کشورها برای جلب توجه عمومی و ایجاد انگیزه برای استفاده از آنها، این مدل ها به عنوان مدل ارزیابی جوایز بهره وری، کیفیت و تعالی سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه در بیش از ۷۰ کشور جهان بر اساس مدل های تعالی سازمانی جوایزی با عناوینی چون جایزه کیفیت، جایزه بهره وری، تعالی سازمانی، جایزه تعالی کسب و کار و جایزه تعالی عملکرد اهداء می شود. اثر بخشی استفاده از مدل های تعالی چنان بوده که حتی در کشور ژاپن که منشا جوایز کیفیت در سطح جهان محسوب می گردد از سال ۱۹۹۶ جایزه کیفیت ژاپن، به موازات جایزه کیفیت دمینگ، ولی بر اساس مدل تعالی، اهداء می گردد. از مشهورترین مدلهای جایزه کیفیت جهان می توان از جایزه دمینگ ژاپن، مالکوم بالدریج آمریکا و EFQM اروپا نام برد. در کشور ایران نیز از سال ۱۳۸۲ جایزه ملی بهره وری تعالی سازمانی بر اساس مدل اروپا EFQM به اجرا درآمده است. لازم به توضیح است که ارزش مدل های سازمانی نه به خاطر استفاده از آنها به عنوان مدل ارزیابی شرکت ها در فرآیندهای اهدای جایزه، بلکه استفاده از آنها توسط مدیران و نظام های مدیریتی به عنوان ابزاری برای ایجاد یکپارچگی و تعالی در مدیریت کسب و کار است.