سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی مهندسی ارزش

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

بهروز بهمردی – کارشناس ارشد مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

یک شبکه تشکیل شده از روابط افقی بین شرکت های یک صنعت یا گروه خاص که بر مبنای ترتیبی بین شرکت های موجود در لایه های مختلف مرتب شده اند. بررسی ساختار روابط یک سطح را اصطلاحا آنالیز شبکه ای و بین لایه های سطوح را آنالیز زنجیره عرضه می نامند. برخلاف آنالیز زنجیره تامین که روابط عمودی بین صنایع و گروه های مختلف را بررسی می کند، آنالیز شبکه به بررسی روابط افقی بین شرکت های یک صنعت یا گروه خاص می پردازد. شبکه ى تامین که توسط Harland معرفی شد، یکپارچه کردن رویه ی زنجیره و شبکه میباشد. در این مقاله اجزای آنالیز شبکه ى زنجیره معرفی می شود. آنالیز شبکه، زنجیره ى هماهنگی بین زنجیره ى تامین و دیدگاه شبکه ای را با مشخص کردن منابع ایجاد ارزش و مکانیزم های هماهنگی تفسیر می کند. در این مقاله نشان داده می شود که منابع ارزش و مکانیزم های هماهنگی مرتبط با انواع جداگانه ى وابستگی های درون سازمانی(ائتلافی، ترتیبی و دوجانبه) می باشند. در حقیقت انواع وابستگی ها به عنوان عامل یکپارچه در آنالیز شبکه ى زنجیره به کار گرفته می شود. در انتها نیز چند مثال واقعی با توجه به آنالیز معرفی شده مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.