سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

محمدباقر ملائک – استاد تمام، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده هوافضا
سید یاسر نبوی – کارشناس ارشد هوافضا

چکیده:

این مقاله به مسئله مدیریت بهینه هواپیماها در فاز تقرب نهایی اختصاص یافته است به نحوی که در آن مسئله پرواز آزاد به این فاز بسط داده شده است. مسیرهای بهینه هواپیماها به گونه ای است که هر هواپیما متناسب با نوع آن از نقطه شروع تا نقطه IAF، مسیری امن و بدون تزاحم با مصرف کمینه سوخت را طی می کند. نحوه تاثیر قید نهایی فرودگاه بر مسیر اختصاص یافته که بر مبنای تئوری دوبین، از جند خط و کمان تشکیل شده،فرموله گردیده است. تابع هزینه تعریف شده، محدودیت های دینامیکی و همچنین میزان مصرف و مسئله تزاحم را شامل می شود. تابع هزینه مزبور با استفاده از ابزار بهینه سازی الگوریتم ژنتیک کمینه شده است. نتایج بدست آمده توانایی راهبرد ارائه شده در حل آف-لاین (Off-line) مسئله فرود را نشان می دهد.