سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

محمدرضا رزازی – استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
بهاره رحمان زاده هروی – دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مهندسی فناوری اطلاعات، گرایش تجارت الکتر

چکیده:

امروزه تجارت الکترونیکی از نوع B2B درصد بالایی از تجارت الکترونیکی را به خود اختصاص داده است . همچنین درصد بالایی از درآمد ناشی از تجارت الکترونیکی B2B از طریق بازارهای الکترونیکی بوده است.ایده آل این است که شرکت ها با هر ابعادی بتوانند در بازارهای الکترونیکی شرکت کنندو بدون ایجاد هیچگونه توافق از پیش تعیین شده ای با یکدیگر به تجارت بپردازند. ebXML چارچوبی است که در سال ۲۰۰۱ توسط UN/CEFACT و شرکت OASIS بوجود آمده است و سعی در بوجود آوردن یک بازار الکترونیکی جهانی دارد تا شرکت ها با هر ابعادی و در هر مکانی بتوانند به تجارت الکترونیکی بپردازند. از طریق ebXML شرکت ها می توانند اطلاعات خود را در یک انباره مرکزی قرار دهند و اطلاعات موردنیاز خود را در آن جستج. کند، شریک تجاری مودر نظر خود را بیابند، با او قرارداد بندند و به تجارت الکترونیکی بپردازند. این چارچوب مزایای زیادی برای شرکت هایی که تمایل به تجارت الکترونیکی دارند ایجاد کرده است. البته نقایصی نیز دارد، از جمله آنها این که هیچ روشی برای مسائل مالی و پرداخت شرکت ها، بیمه و مسائل مربوط به برآورده کردن درخواست مشتری که مورد توافق قرار گرفته است ، ارائه نکرده است. در این نوشتار به بررسی اجمالی ebXML پرداخته خواهد شد، پس از آن به ارائه یک معماری پیشنهادی برای ebXML به منظور پشتیبانی از عملیاتی که اجرای قراردادها در یک بازار الکترونیکی را در بر گیرد، پرداخته خواهد شد. در این معماری پیشنهادی به مسائل مربوط به پرداخت، بیمه و توزیع، که تاکنون درمعماری ebXML مورد توجه قرار نگرفته بودند، پرداخته خواهد شد و همچنین اصلاحات و تغییراتی در معماری اصلی ebXML پیشنهاد خواهد گردید.