سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سومین همایش ملی تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

سیدولی ا… فاطمی اردکانی – مدیر کل تحقیقات و فناوری بانک سامان

چکیده:

به طور کلی، بانکداری الکترونیکی اشاره به هر گونه فعالیتی بانکی دارد که توسط ابزارهای الکترونیکی انجام می شود. مهمترین توسعه بانکداری الکترونیکی از دهه ۱۹۶۰ میلادی با ظهور دستگاه های خود پرداز (ATM) حاصل گردید. اما امروزه بانکداری الکترونیکی محدوه وسیعی از خدمات از جمله استفاده از کارتهای هوشمند، کارت پول، کارتهای اعتباری، اینترنت بانک، موبایل بانک، تلفن بانک و موارد دیگری را شامل می شود که منجر به ارائه روشهای جدیدی از خدمات بانکی گردیده به نحوی که در چنین سیستمی ارائه خدمات مالی، محدود به یک منطقه جغرافییایی و یا زمان خاص (۸ صبح تا ۴ بعدازظهر) نیست.
در میان انواع مختلف خدماتی که تحت عنوان بانکداری الکترونیکی در اختیار مشتریان قرار می گیرد، اینترنت اگرچه دارای قدمتی کمتر است اما در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیری هم از طرف عرضه و هم از طرف تقاضا بوده است. اینترنت برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ توسط بانک SFNB به کار گرفته شد در حالیکه رشد روز افزون آن توجهات بسیاری را به خود معطوف نمود به نحوی که در سال ۱۹۹۸ اینترنت بانک به عنوان بخشی مجزا در بانک رویال کانادا با دارایی حدود ۱۸۰ میلیارد دلار درآمده بود که در حدود ۹/۵ میلیون نفر را پوشش می داد. طبق پیش بینی هایی که Data Monitor ارائه داده است،تعداد مشتریان استفاده کننده از بانکداری اینترنتی در اروپا از ۴/۵ میلیون نفر در سال ۱۹۹۹ به ۲۱ میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ افزایش یافته است. چنین گزارشها و آمارهایی نشان دهنده اقبال روز افزون مردم از بانکداری اینترنتی است. اما چرا بانکداری اینترنتی این چنین مورد استقبال قرار گرفته است؟ تاثیرات بانکداریاینترنتی بر رفتار مشتریان و نهادهای ارائه دهنده خدمات مالی چیست؟ فرایندهای اجرایی بانک چگونه تحت تاثیر اینترنت بانک قرار گرفته است؟
باتوجه به تاثیر اینترنت بر کانال ارائه خدمات، در این تحقیق تلاش شدده است با ارائه تصویری از کانال ارائه خدمات در یک نهاد و موسسه مالی، نقش اینترنت را در آن تحلیل نموده و مشخص نماییم که اساسا از دیدگاه مشتریان خدمات مالی و عرضه کنندگان آن، اینترنت دارای چه اثری بر فرایندهای اجرایی است؟