مقاله بررسي بازاريابي سيب در شهرستان اروميه با استفاده از الگوي Mark-Up که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۹ در مطالعات كمي در مديريت از صفحه ۲۱ تا ۳۴ منتشر شده است.
نام: بررسي بازاريابي سيب در شهرستان اروميه با استفاده از الگوي Mark-Up
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله بازاريابي
مقاله حاشيه بازار
مقاله کارايي بازار
مقاله مسير بازاريابي و ضريب هزينه بازاريابي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: رجايي يداله
جناب آقای / سرکار خانم: نصيري پروانه

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
استان آذربايجان غربي از استان هاي پيشرو در توليد و صادرات سيب در کشور است، به گونه اي که تقريبا ۳۰ درصد از کل ميزان سيب توليد شده کشور را به خود اختصاص داده و در اين ميان شهرستان اروميه به عنوان بزرگترين مرکز توليد سيب استان به شمار مي رود. در اين مطالعه، بازار سيب در شهرستان اروميه مورد بررسي قرار مي گيرد. روش پژوهش بر مبناي تعيين حاشيه ها و سهم عوامل بازاريابي، کارايي بازار و تعيين عوامل موثر بر حاشيه بازار با استفاده از روش مارک-آپ است. بدين منظور، ۴۲ توليد کننده، ۶ اجاره کننده، ۵ عمده فروش، ۱۸ خرده فروش، ۳ صادر کننده و ۳ تبديل کننده طي سال زراعي ۸۹-۱۳۸۸ بررسي شدند. نتايج نشان مي دهد که حاشيه ها در اين بازار نسبت به قيمت توليد کننده رقم بالايي بوده و حاشيه خرده فروشي بيشتر از عمده فروشي است و سهم توليد کننده از قيمت نهايي پايين است. ضرايب هزينه بازاريابي سيب درجه ۲ از سيب درجه ۱ بالاتر است. نتايج روش مارک-آپ نشان داد، قيمت خرده فروشي نسبت به هزينه هاي بازاريابي تاثيري بزرگتر و معني دارتر بر حاشيه بازار دارد.