مقاله بررسي حقوقي طرح ‌صنعتي قابل حمايت (مطالعه تطبيقي پيشينه و مفهوم) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۹ در دانش و توسعه از صفحه ۲۷ تا ۶۶ منتشر شده است.
نام: بررسي حقوقي طرح ‌صنعتي قابل حمايت (مطالعه تطبيقي پيشينه و مفهوم)
این مقاله دارای ۴۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله طرح ‌صنعتي
مقاله مالکيت صنعتي
مقاله مالکيت فکري
مقاله حقوق ادبي و هنري
مقاله اختراع
مقاله علامت تجاري

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: قبولي درافشان سيدمحمدمهدي
جناب آقای / سرکار خانم: محسني سعيد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
طرح ‌صنعتي، آفرينشي زيباشناختي به ‌صورت دوبعدي يا سه ‌بعدي و مربوط به ظاهر محصولات صنعتي است. با توجه به تعريف قانون ايران، براي تحقق طرح‌ صنعتي قابل‌حمايت، وجود سه مولفه لازم است: ترکيب خطوط يا رنگ‌ ها، اجرا بر روي محصول صنعتي و تغيير ظاهري محصول. در حقوق ايران فقط از طرح ثبت‌ شده، حمايت مي ‌شود. در حالي که به‌ موجب مقررات اتحاديه اروپا، از طرح ‌هاي ثبت‌ نشده نيز (البته با مدت کمتر) حمايت مي ‌شود. طرح صنعتي با توجه به ويژگي هنري و اهداف صنعتي آن، مرز ميان مالكيت ادبي و هنري و مالكيت صنعتي به شمار مي آيد. به همين جهت، با توجه به نظريه وحدت هنر، موضوع واحد، مي ‌تواند مشمول هر يک از دو نظام حمايتي حقوق ادبي و هنري و نظام ويژه طرح ‌هاي صنعتي قرار گيرد. البته وحدت مزبور کامل نبوده، مواردي صرفا از راه حقوق ادبي و هنري قابل‌حمايت دانسته شده اند. اجتماع طرح ‌صنعتي و اختراع در شي واحد نيز قابل تصور است. اگر طرح‌ صنعتي لازمه عملکرد فني باشد، تحت عنوان «طرح‌ صنعتي قابل ‌حمايت» نخواهد بود. تفاوت طرح‌ صنعتي با علامت تجاري، نيز در اين است که علامت تجاري درصدد شناساندن و تمايز كالاها يا خدمات اشخاص است. در حالي که هدف طرح‌ صنعتي، زيبايي بخشيدن به محصولات، به‌ منظور ترغيب بيشتر و جذب مشتريان است؛ در عين حال ممكن است شكل واحد، مشمول هر دو مفهوم، قرار گيرد.