مقاله بررسي علل نپيوستن دانش آموختگان تحصيلات تکميلي به عضويت در هيات علمي دانشگاه پيام نور که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۷ در پيك نور- علوم انساني از صفحه ۹۴ تا ۱۰۹ منتشر شده است.
نام: بررسي علل نپيوستن دانش آموختگان تحصيلات تکميلي به عضويت در هيات علمي دانشگاه پيام نور
این مقاله دارای ۱۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تحصيلات تکميلي
مقاله آموزش غيرحضوري
مقاله دانشگاه هاي باز
مقاله دانش آموختگان
مقاله موانع برون دانشگاهي
مقاله موانع درون دانشگاهي
مقاله هيات علمي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: زارع حسين

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
در اين پژوهش يکي از شاخص هاي معتبر براي رشد آموزش عالي، شاخص نسبت دانشجو به استاد است. در کشور ما اين شاخص در آموزش غيرحضوري وضعيتي نامطلوب دارد. در آموزش حضوري تفاوت چنداني با ديگر کشورها نداريم، اما در آموزش غيرحضوري، فاصله دانشگاه پيام نور با ديگر دانشگاه هاي باز و همچنين نسبت به حد مجاز هيات علمي در نظام آموزش از راه دور، بسيار زياد است. در راستاي بررسي علمي اين موضوع، چهار فرضيه مطرح است: در فرضيه نخست به اين نتيجه رسيده ايم که شناخت، تاثير مهمي بر گرايش دانش آموختگان تحصيلات تکميلي به دانشگاه پيام نور دارد. همچنين در اين فرضيه ديده مي شود شناخت و رغبت به صورت تعاملي در کنار تاثير مستقل شناخت، بر ميزان گرايش دانش آموختگان به دانشگاه پيام نور داراي اهميت است. در فرضيه دوم و سوم ديده مي شود که موافقت با نظام آموزش از راه دور و همچنين رضايت مندي شغلي، تاثير معني داري بر گرايش دانش آموختگان دارد. از نتايج فرضيه هاي يک، دو و سه برمي آيد دانشگاه پيام نور لازم است در جهت معرفي ساختار آموزش از راه دور تلاشي مضاعف بکند و گرايش نداشتن به اين موضوع يعني نشناختن دانشگاه پيام نور. همچنين دانشگاه پيام نور بايد در زمينه ارتقاي رضايت مندي شغلي بيشتر تلاش بکند، به ويژه در مولفه هايي که سطح رضايت مندي پايين بوده است، مثل حقوق و ترفيعات.
فرضيه چهارم، به موانع اداري و آيين نامه اي جذب متقاضيان پرداخته است. از بررسي داده هاي مربوط به اين فرضيه، دو تحليل مي توان ارايه داد: موانع جذب، به دو گروه برون دانشگاهي و درون دانشگاهي تقسيم مي شود. در زمينه تاثير موانع برون دانشگاهي که عمدتا تابع قوانين دانشگاهي است به ارتباط معناداري نرسيديم. بـه عبارت ديگر، بين قوانين دانشگاهي (مثل بومي بودن و يا نبودن و وجود يا عدم وجود رشته تخصصي و تاييد يا رد تقاضاي متقاضيان) ارتباط معناداري وجود ندارد.