مقاله بررسي مفهومي علم سکولار و علم ديني که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۸۵ در پيك نور- علوم انساني از صفحه ۴۹ تا ۶۶ منتشر شده است.
نام: بررسي مفهومي علم سکولار و علم ديني
این مقاله دارای ۱۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله علم
مقاله تجربه
مقاله دين
مقاله سکولار
مقاله تحول پذيري علم
مقاله قرآن
مقاله سنت
مقاله اصالت عقل (اومانيسم)
مقاله جهان بيني اسلامي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: غفوري محمد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
علم، به معناي وسيع کلمه، مجموعه اي است منظم از دانسته ها و معارف بشري پيرامون واقعيتهاي طبيعي که به دو روش تحصيل مي شود. يا از طريق تجربه، تحقيق و مشاهده حقايق طبيعت و يا از راه مطالعه متون و مدارک. شناخت طبيعت، هدف غايي کسب علم است. علم هيچ گاه تعارضي با دين ندارد، چون از سنخ وجود و امري الهي است. باطن دين، نوعي حکمت است و انسان با حکمت الهي مرتبط است. ديدگاه علمي و الهي در نزد حکماي مشرق زمين به هم آميخته بود و علم هيچ گاه دنيوي و سکولار تلقي نمي شد.
مفروض اصلي اين تحقيق اين است که تحقق يافتن اهداف علم ديني، بدون مراجعه به منابع اصيل اسلامي (قرآن-سنت)، ايده آلهاي صاحبنظران مسلمان و بدون در نظر داشتن روشها، علايق و حمايتهاي مقامات عالي برخي از حکومتهاي اسلامي ميسر نخواهد شد.
براي روشن شدن موضوعات بحث، اين پژوهش به طرح چهار پرسش اصلي به شرح ذيل مي پردازد:
الف) روندهاي نظري و عيني توسعه علم سکولار و علم ديني که مي توانند زمينه ساز فرهنگ و تمدن بشري باشند کدام اند؟
ب) چگونه علم در مفهوم اسلامي يا سکولار، مي تواند پاسخگوي نيازمنديهاي اساسي حيات بشري باشد؟
ج) عوامل تحول پذيري علم چيست؟
د) چگونه علم مي تواند تغيير و تحولات يک جامعه خاص را به سمت جامعه بهتر ساماندهي و مديريت کند؟
اين مقاله مشتمل بر دو بخش کلي علم ديني و علم سکولار مي باشد که هر بخش پاسخگوي سوالات مطروحه خواهد بود.