مقاله بررسي و تبيين جايگاه آموزش عالي ايران در جهان که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۸۹ در آموزش عالي ايران از صفحه ۱۱۱ تا ۱۴۷ منتشر شده است.
نام: بررسي و تبيين جايگاه آموزش عالي ايران در جهان
این مقاله دارای ۳۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله آموزش عالي
مقاله توسعه انساني
مقاله رتبه بندي
مقاله توليد علم
مقاله بهره وري

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: مدهوشي مهرداد
جناب آقای / سرکار خانم: نيازي عيسي

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
عبارت «آموزش عالي» در جوامع انساني با انباشتگي علم، پژوهش و فرهنگ همراه است. حضور و فعاليت نهاد آموزشي دانشگاهي در يک جامعه، نويدبخش تحولي ژرف در گسترش علم، تحقيقات اساسي و تحولات چشمگير در زمينه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي در هر جامعه توسعه يافته و روبه توسعه است. اما نظام آموزش عالي در کشور ما، به رغم توسعه کمي چند ساله اخير نتوانسته مهم ترين رسالت خود را که تربيت نيروي انساني متخصص، ارتقاي سطح فرهنگ عمومي و رشد فضايل اخلاقي و گسترش مرزهاي دانش و تامين نيازهاي پژوهشي باشد، برآورده سازد. هدف اين مقاله بررسي و تبيين جايگاه نظام آموزش عالي کشور در مقايسه با ساير کشورهاي جهان است. در اين راستا وضعيت آموزش عالي ايران و ۳۱ کشور جهان در ابعاد مختلف و با استفاده از پايگاه اطلاعاتي يونسکو مورد تحليل قرار گرفته است. در انجام اين کار از نرم افزار اکسل استفاده شد. نتايج حاصل از اين بررسي نشان مي دهد، وضعيت آموزش عالي ايران در مقايسه با کشورهاي پيشرفته نامطلوب و در مقايسه با کشورهاي درحال توسعه و کشورهاي خاورميانه، به ترتيب نسبتا برابر و بالاتر است.