مقاله به سوي آموزش از راه دور در علوم كتابداري و اطلاع رساني که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۸۳ در پيك نور- علوم انساني از صفحه ۱۵۷ تا ۱۶۴ منتشر شده است.
نام: به سوي آموزش از راه دور در علوم كتابداري و اطلاع رساني
این مقاله دارای ۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله كتابداري و اطلاع رساني
مقاله آموزش از راه دور
مقاله طرح كاليپر
مقاله برنامه هاي درسي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: جوليان هايدي

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هدف طرح كاليپر ـ پروژه همكاري بين Kellogg و حرفه هاي مربوط به اطلاع رساني ALISE و طرح آموزشي Renewal ـ تحليل ماهيت و دامنه تحولات مهمي است كه در برنامه هاي درسي رشته كتابداري و اطلاع رساني (LIS)، بررسيهاي مربوط به كاربرد آموزشي، مطالعات موردي، تحليل محتواها و مصاحبه ها به وجود آمده اند. پس از تحليل گسترده ۲۶ برنامه آموزش كتابداري و اطلاع رساني، چند حوزه خاص براي بررسيهاي عميقتر و جزييتر در نظر گرفته شدند. آموزش از راه دور يكي از اين حوزه ها بود، كه به همراه حوزه هاي آرشيو و برنامه هاي رسانه اي مدرسه براي تجزيه و تحليل بيشتر انتخاب شد. در اين طرح، گزارشي از وضعيت برنامه هاي آموزشي نيمه دوم دهه ۱۹۹۰ ارايه مي شود (حدود ۷۰ سال پس از گزارش ويليامسون، كه در سال ۱۹۲۳ منتشر شد و در اين زمينه نقطه عطفي تلقي مي شد). اين گزارش، در طول هفتاد سالي كه از انتشار آن مي گذرد، معيار و محك عمومي خوبي براي ارزيابي برنامه هاي آموزش علوم كتابداري و اطلاع رساني بر اساس معيارهاي اعتباربخشي منتشرشده از طرف انجمن كتابداري امريكا (ALA) بوده است؛ به طوري كه تقريبا همه شاغلان حرفه اي كتابخانه هاي آمريكاي شمالي از دانشگاههايي فارغ التحصيل شده اند كه برنامه هاي آموزشيشان بر اساس استانداردهاي ALA بوده است. اين انجمن طي سالهاي ۱۹۲۵، ۱۹۳۳، ۱۹۵۱، ۱۹۷۲، ۱۹۹۲ به گسترش برنامه هاي آموزش علوم كتابداري و اطلاع رساني اقدام كرد و آنها را تصويب نمود و تكامل بخشيد.