مقاله تصوير زن درآثار راسين با نگاهي بر سه تراژدي آندروماك، بريتانيكوس و فدر که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۹ در پژوهش ادبيات معاصر جهان (پژوهش زبان هاي خارجي) از صفحه ۵ تا ۱۹ منتشر شده است.
نام: تصوير زن درآثار راسين با نگاهي بر سه تراژدي آندروماك، بريتانيكوس و فدر
این مقاله دارای ۱۵ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تراژدي
مقاله زن
مقاله بريتانيكوس
مقاله فدر
مقاله آگريپين
مقاله راسين
مقاله آندروماك

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: ذات عليان غلامرضا
جناب آقای / سرکار خانم: اله وردي عفت

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
ژان راسين، نويسنده قرن هفدهم فرانسه، در آثار خود نقش چشمگيري را به زنان داده است، تا جايي كه برخي، از او به عنوان بنيانگذار نقش زن در ادبيات نام برده اند. در اين نوشتار به بررسي موقعيت سه قهرمان زن با نام هاي آندروماك در تراژدي اي به همين نام، آگريپين در تراژدي بريتانيكوس و فدر در تراژدي فدر مي پردازيم. اين سه، زناني اند با انگيزه هايي متفاوت و موقعيت هايي استثنايي. تفاوت هاي فاحشي آنان را از يكديگر متمايز مي كند. با اين حال عواملي مانند نحوه برخورد گاه يكسان با مشكلات، وابستگي به گذشته و نقش تاثيرگذار هر يك از اين زنان بر سرنوشت ديگر شخصيت هاي تراژدي، آنان را به يكديگر شبيه مي سازد. هر يك از اين نمايشنامه ها جايگاه ويژه اي در آثار راسين به خود اختصاص داده است. آندروماك نخستين موفقيت بزرگ او را در محافل ادبي رقم مي زند. بريتانيكوس به شهرتش مي افزايد، چرا كه نويسنده بر خلاف سنت معمول خود از اساطير يوناني فاصله گرفته و به سراغ تاريخ روم باستان مي رود. فدر نيز شناخته شده ترين و بحث برانگيزترين نمايشنامه او و نيز آخرين نمايشنامه اي است كه نويسنده در آن به اشتياق و احساسات پرشور انساني مي پردازد. ضمن اين كه توجه خاص راسين به ظرافت رفتار قهرمان زن، و در عين حال پيچيدگي آن، بيانگر شناخت نويسنده از لايه هاي دروني احساسات زنانه است.