مقاله تلويزيون و تاثيرات کاشتي آن بر هويت فرهنگي ايرانيان که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۹ در تحقيقات فرهنگي ايران از صفحه ۱۳۱ تا ۱۵۶ منتشر شده است.
نام: تلويزيون و تاثيرات کاشتي آن بر هويت فرهنگي ايرانيان
این مقاله دارای ۲۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله ارتباطات
مقاله ايران
مقاله تاثيرسنجي
مقاله تحليل محتوا
مقاله تلويزيون
مقاله فرهنگ
مقاله کاشت
مقاله هويت

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: باهنر ناصر
جناب آقای / سرکار خانم: كيذقان طاهره

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
اين مقاله به بيان تاثيرات تلويزيون در عرصه فرهنگ با تاکيد بر مقوله هاي هويت قومي و ملي مي پردازد. نتايج طرح شده که حاصل بخشي از يک پژوهش علمي در مرکز تحقيقات صدا و سيما است نشان مي دهد از سويي در سه بخش برنامه هاي طنز، خبر و سريال در برخي مقوله هاي هويت پيام هايي به طور متوالي از تلويزيون ايران پخش شده و بينندگان در معرض اين پيام ها قرار گرفته اند، و از سوي ديگر تماشاي تلويزيون تاثيري بر هويت قومي افراد نداشته است. در رابطه با هويت ملي نيز نتايج رگرسيون چند متغيره ثابت مي کند ميزان تماشاي تلويزيون پس از متغيرهاي گستره شبکه ارتباطي و ميزان اعتماد به نفس افراد وارد معادله شده و به عنوان سومين عامل تاثير گذار شناخته شده است. در مجموع، به رغم اينکه تلويزيون ايران در مورد هرکدام از مقوله هاي مورد بررسي هويت، پيام هايي را توليد و پخش مي کند، اما اين پيام ها در کنار ساير عوامل تاثيرگذارند و تلويزيون پس از ساير متغير هاي نظام اجتماعي، عامل موثري بر نگرش مخاطبان در مورد هويت بوده است. همچنين اين بررسي نشان داد برخلاف نظريه کاشت گربنر، در ايران تلويزيون بر ذهن مخاطبان تاثير کاشتي نداشته و مردم بيشتر تحت تاثير ساير متغيرهاي نظام اجتماعي هستند.