سال انتشار: ۱۳۹۱
محل انتشار: بیستمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک
تعداد صفحات: ۴
نویسنده(ها):
محمود موسوی مشهدی – دانشگاه تهران
آرش گل شاه – ایران، اصفهان، هواپیماسازی ایران (هسا
امیر محمدپور –

چکیده:
صدای حاصل از موتور که از طریق سازه و بدنه به داخل هواپیما نفوذ می کند هنوز یکی از معضلات جدی برای طراحان هواپیماهای توربوپراپ به شمار می رود. چرخش ملخ های موتور منبع اصلی صدا در این نوع هواپیماها می باشد. این صدا از طریق سازه و هوا به بدنه هواپیما منتقل شده و آن را به ارتعاش در می آورد. به دلیل فرکانس پایین صدای حاصل از ملخ، کاهش سر و صدای ایجاد شده در داخل هواپیما توسط مستهلک کننده هایی همچون لاستیک، ویسکوالاستیک و سایر جاذب های غیر دینامیکی میسر نمی باشد. در این مقاله طراحی جاذب دینامیکی برای نصب روی بدنه جهتجذب ارتعاش و استهلاک انرژی صوت در سازه هواپیما که مسیر انتقال ارتعاش و صوت می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا روابط تئوری جهت طراحی جاذب های دینامیکی قابل تنظیماستخراج شده، سپس مدل اجزاء محدود جاذب، با استفاده از نرم افزارANSYS تحلیل گردیده و در پایان ساخت و تست آن برای هواپیمای آنتونف ۱۴۰ انجام شده است.