مقاله قياس بصري و جايگاه آن در آموزش خلاق طراحي معماري که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در فناوري آموزش (فناوري و آموزش) از صفحه ۱۵۳ تا ۱۶۲ منتشر شده است.
نام: قياس بصري و جايگاه آن در آموزش خلاق طراحي معماري
این مقاله دارای ۱۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله طراحي خلاق
مقاله آموزش معماري
مقاله قياس بصري
مقاله تخيل
مقاله شباهت بصري

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: خاك زند مهدي
جناب آقای / سرکار خانم: مظفر فرهنگ
جناب آقای / سرکار خانم: فيضي محسن

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
دانشجويان معماري و حتي معماران حرفه اي اغلب تصاوير مرجع را از کتاب ها، روزنامه ها و ديگر مجموعه هاي تصويردار و در کل آنچه که در طول عمرشان ديده اند، برداشت مي کنند تا با بهره گيري از آنها به شکل ها و صورت هاي جديدي دست يافته، آنها را به هدف معيني نزديک کنند و نهايتا در طراحي شان به کار برند. طبق گفته بسياري از طراحان و انديشمندان، آنچه معماران در تخيلات خود دارند، زاييده تصاويري است که ديده اند. پس ناگفته پيداست که فاکتورهاي بصري در فرايند طراحي، نقش به سزايي دارند. در همين راستا، از جمله مسایلي که جاي آن در حوزه آموزش معماري خالي است، بحث تخيل و جايگاه آن در حوزه طراحي معماري است. بسياري از معماران معتقدند که تخيل بخش لاينفک هنر است. از طرفي معماري رشته اي چندبعدي و فراگير است. معماري هم هنر است، هم حرفه ، و هم حالتي ذهني دارد. بنابراين معمار خلاق هم از تخيل برخوردار است و هم در بسياري از جنبه ها خلاقيت دارد که برخي از آنها کاملا هنري و فکري اند، و برخي ديگر عملي مي باشند. از ديد رايت، آلتو و لوکوربوزيه، خلق و خلاقيت و تجسم نه تنها «مقدس» و پوشيده در هاله اي مذهبي اند، بلکه باعث تقابل و رويارويي مدام عوامل خلاقيت و جامعه اند.
در اين مقاله نيز ما نمونه هايي را از چگونگي استفاده معماران از منابع تصويري و قياس بصري ميان اشکال و فرم ها ارایه مي دهيم و شيوه هاي خود را جهت پيدا کردن ترسيم هاي مشابه تشريح مي کنيم و نشان مي دهيم طرح هاي گرافيکي که موجب يادآوري مي شوند و بر پايه اسکيس ها به وجود آمده اند، مي توانند به طراحان (به خصوص در سيستم دانشگاهي) جهت پيدا کردن منابع جالب توجه از زمينه هاي مختلف، کمک شايسته اي کنند. گفته مي شود هر چه دامنه اين اطلاعات بصري جامع تر باشد، موجب افزايش خلاقيت طرح نيز مي شود. در همين راستا اين مقاله به تشريح “قياس بصري” ميان انواع ترسيم ها و تصاوير مي پردازد و بيان مي کند که چگونه مي توان از اسکيس ها و طرح واره ها به عنوان يک منبع استفاده کرد و مراجع بصري را براي طراحي خلاق در فرايند آموزش طراحي معماري بازيابي نمود.