مقاله مکان گزيني بهينه پارکينگ هاي طبقاتي شهر تهران؛ مطالعه موردي: منطقه هفت شهرداري تهران (با بررسي روشهاي مختلف وزندهي و تلفيق اطلاعات نظير وزندهي تخصيص امتياز،AHP nine degree و Fuzzy AHP و روش همپوشاني شاخص و فازي بعنوان روش تلفيق) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز و زمستان ۱۳۸۹ در مديريت شهري از صفحه ۱۱۹ تا ۱۳۲ منتشر شده است.
نام: مکان گزيني بهينه پارکينگ هاي طبقاتي شهر تهران؛ مطالعه موردي: منطقه هفت شهرداري تهران (با بررسي روشهاي مختلف وزندهي و تلفيق اطلاعات نظير وزندهي تخصيص امتياز،AHP nine degree و Fuzzy AHP و روش همپوشاني شاخص و فازي بعنوان روش تلفيق)
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله مکانيابي پارکينگ عمومي
مقاله GIS
مقاله تصميم گيري چند معياره
مقاله AHP فازي
مقاله همپوشاني شاخص

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: طالبي رضا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
امروزه معضل کمبود محل توقف وسايل نقليه بخصوص در مناطق مرکزي شهر، گريبانگير اکثر شهرهاي بزرگ مي باشد. «پارکينگهاي عمومي» بعنوان يکي از اجزاي مهم يک «سيستم حمل و نقل شهري مدرن»، وظيفه فراهم آوردن سطوحي، براي خارج کردن ترافيک ساکن از سيستم ارتباط شهري و در نتيجه کاهش شلوغي و راهبنداني هاي ترافيکي مرکز شهر را بر عهده دارند. مکانيابي مناسب پارکينگهاي عمومي باعث افزايش کارايي پارکينگ و در نتيجه کاهش پارک حاشيه اي و بطور غير مستقيم افزايش عرض خيابانها و رواني ترافيک مي گردد. در حال حاضر، مکانيابي پارکينگهاي عمومي به روش سنتي و با بازديد از محل انجام مي گيرد. در اين روش در نظر گرفتن کليه پارامترهاي موثر در مکانيابي پارکينگهاي عمومي امکان پذير نبوده و مکانهاي انتخابي فقط با لحاظ نمودن تعداد محدودي از پارامترها مانند «قيمت زمين» انجام مي گيرد. اين امر باعث دورافتادن پارکينگ از مراکز جاذب سفر و احداث پارکينگ در خيابانهاي شلوغ و افزايش ترافيک اين خيابانها مي شود. «سيستمهاي اطلاعات جغرافيايي»(GIS)  که علم و فناوري تجزيه و تحليل داده هاي مکاني هستند، سيستمي مناسب جهت يافتن بهينه ترين مکان جهت احداث پارکينگهاي عمومي بشمار مي آيند. استفاده از GIS در اين زمينه باعث کاهش بازديدهاي زميني و افزايش دقت و صحت کار مي گردد. اين مقاله نحوه مکانيابي پارکينگهاي عمومي با استفاده از GIS را با در نظر گرفتن کليه پارامترهاي موثر در مکانيابي بطور همزمان، ارايه مي دهد. در اين مقاله، پارامترهاي موثر در مکانيابي پارکينگهاي عمومي از سه ديدگاه، «۱٫ نزديکي پارکينگ به مراکز جاذب سفر»، «۲٫ عوامل ترافيکي» و «۳٫ مشکل آزادسازي زمين بخصوص در مناطق مرکزي شهرها» بررسي شده است و با توجه به اين سه ديدگاه مدل مفهومي مکانيابي پارکينگ تهيه شده است. در ادامه، مکان مناسب احداث پارکينگ براي منطقه هفت شهرداري شهر تهران ارايه شده است. در اين مقاله از روشهاي مختلف وزندهي و تلفيق اطلاعات نظير وزندهي تخصيص امتياز، AHP nine degree  و Fuzzy AHP و روش همپوشاني شاخص و فازي  بعنوان روش تلفيق استفاده گرديده و نتايج اين روشها با يکديگر مقايسه شد و در نهايت روشهاي مناسب پيشنهاد گرديد.