مقاله نشانه شناسي تئاتر نو که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۹ در پژوهش ادبيات معاصر جهان (پژوهش زبان هاي خارجي) از صفحه ۱۱۳ تا ۱۲۶ منتشر شده است.
نام: نشانه شناسي تئاتر نو
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله نشانه شناسي
مقاله تئاتر نو
مقاله ريشخند
مقاله زبان صحنه اي
مقاله تئاتر ناب
مقاله شفافيت نمادين
مقاله تضاد
مقاله تئاتر سنتي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: مهم كارخيرانديش پريسا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
براي بررسي كاركرد يک مجموعه نمي توان به شناخت پاره اي از عناصر ساختاري آن بسنده كرد. به همين دليل است كه شناخت پاره هاي پيكر تئاتر نو، يا عناصر ساختاري آن، نيز به تنهايي براي بررسي كاركرد كل مجموعه تئاتري ميدان نمي دهند، از اين رو آن را بايد بر نظامي استوار كرد كه ويژگي هاي تئاتر نو مبتني بر آن انتظام يابد. از اينجاست كه پاره ها را تنها با ساختار پيكره ها مي توان دريافت. در اين مقاله با تحليل ساختارگرايانه در باره تئاتر نو مي كوشيم تا به نتايجي برسيم كه شايد بهتر باشد براي نيل به آن، نخست و با ياري گرفتن از تئاتر يونسكو، برخي از عناصر ساختاري تئاتر نو، يا تئاتر ريشخند را يک به يک بررسي كرده، سپس تفاوت پيكره اين تئاتر را با تئاتر سنتي مورد توجه قرار داده و تفاوتي را كه همزمان نشان دهنده جوهره تئاتر نو است، روشن مي گردانيم. از مهم ترين اين تفاوت ها همان زبان صحنه اي است كه از آن جمله مي توان به حركات، نورپردازي ها، اصوات و … اشاره كرد كه اهميتي ويژه مي يابند تا از اين طريق بر جنبه نمايشي اثر بيافزايند.