مقاله نگاهي به قالي هاي محرابي موزه فرش آستان قدس رضوي و بررسي قالي هفت شهر عشق که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۸ در نگره از صفحه ۱۹ تا ۴۰ منتشر شده است.
نام: نگاهي به قالي هاي محرابي موزه فرش آستان قدس رضوي و بررسي قالي هفت شهر عشق
این مقاله دارای ۲۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله قالي
مقاله قاليچه
مقاله سجاده
مقاله محراب
مقاله موزه‌ فرش
مقاله آستان قدس رضوي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: كمندلو حسين

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
سجاده از جمله دستبافت هايي است که از اوايل ظهور اسلام به منظور استفاده در مراسم مذهبي مسلمانان در اندازه هاي کوچک، طراحي و بافته مي شد، اما اينکه از چه دوره اي مزين به، طرح محراب و يا طاق به دستور مشخص نيست و احتمالا به دوران قبل از اسلام باز مي گردد.
از دوره ايلخاني آثار زيادي با نقش محراب به جا مانده است، از جمله اين آثار، محرابهاي نفيس و زيباي گچي است که معروف ترين آن ها محراب الجايتو در مسجد جامع اصفهان مي باشد، با اين حال اما آثار مستندي از فرش هاي محرابي اين دوران باقي نمانده و اطلاعات موجود در مورد سجاده يا قالي نمازي تا اين دوره مربوط به سفرنامه ها است در آن ها اشاره هايي هر چند مختصر به اين گونه دستبافت ها گرديده که در شهر هاي مختلف اسلامي توليد مي شد. در برخي از نگاره هايي که در دوره تيموريان پديد آمده، مي توان طرح محراب را بر روي برخي دستبافت هاي درون تصوير مشاهده کرد. بيش ترين اطلاعات موجود در مورد سجاده ها از عصر صفويان است، اسنادي از اين دوران وجود دارد که در موزه هاي ايران و جهان نگه داري مي شوند، براي مثال مي توان به دو نمونه اي اشاره کرد که در موزه‌ فرش آستان قدس رضوي نگهداري مي شود. حرم مطهر امام رضا (ع) به دليل ارزش و تقدسي که در نزد شيعيان دارد، محل مناسبي براي خلق آثار هنري و اهدا آن به اين مکان مقدس گرديده است.
از جمله اين آثار هنري، قالي هايي با طرح ها و نقش هاي گوناگون است که از دوران صفويه تاکنون، مربوط به نقاط مختلف، بافته و اهدا شده است. طرح محرابي يا طاق، عمده ترين نقشي است که در اين دست بافت ها مورد استفاده قرار گرفته است. در اين مقاله ضمن نگاهي کوتاه به قالي هاي محرابي موزه آستان قدس رضوي طرح قالي هفت شهر عشق مختصرا بررسي شده است
.