مقاله نگاهي ديگر به مفهوم علت غايي از منظر بوعلي و ملاصدرا با توجه به افعال اختياري که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۸ در فلسفه دين از صفحه ۱۳۵ تا ۱۴۷ منتشر شده است.
نام: نگاهي ديگر به مفهوم علت غايي از منظر بوعلي و ملاصدرا با توجه به افعال اختياري
این مقاله دارای ۱۳ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله علت غايي
مقاله افعال اختياري
مقاله افعال طبيعي
مقاله اَفعال الهي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: معصوم حسين

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
از مباحث مهمي که در بخش عليت مطرح است، مساله علت غايي است. «غايت» در فلسفه به دو معناي مختلف استعمال مي شود: يکي به معناي «ما اليه الحرکه» و ديگري به معناي «ما لاجله الفعل».
در اين مقاله علاوه بر معاني غايت، ديدگاه هاي مختلفي در باب چيستي غايت و نيز مناط و ملاک احتياج به علت غايي مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
در اينکه فعل اختياري داراي علت غايي است، بين فلاسفه اختلافي نيست، بلکه منشا اختلاف آنان سوالات سه گانه ذيل است: آيا بعضي از افعال اختياري مانند افعال گزاف و عبث داراي علت غايي است؟ آيا افعال طبيعي داراي علت غايي است؟ و آيا افعال خداوند داراي علت غايي است؟