مقاله پژوهشي درباره مساله سرداب که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۸۵ در سفينه از صفحه ۸۹ تا ۱۰۲ منتشر شده است.
نام: پژوهشي درباره مساله سرداب
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله سامرا
مقاله تاريخ
مقاله مهدويت
مقاله پژوهش تطبيقي ميان ديدگاه شيعه و سني
مقاله سرداب سامرا
مقاله ديدگاه مورخان تا قرن ۷ هجري
مقاله سرداب سامرا
مقاله ديدگاه مورخان بعد از قرن ۷ هجري
مقاله سامرا
مقاله بازسازي الناصرلدين اله خليفه عباسي
مقاله سرداب سامرا
مقاله توضيح عالمان شيعه
مقاله نوري طبرسي
مقاله حسين
مقاله كشف الاستار (كتاب)
مقاله سماوي
مقاله محمد
مقاله وشايح السراء (ارجوزه)
مقاله اربلي
مقاله علي بن عيسي
مقاله كشف الغمه (كتاب)

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: خرسان سيدمحمدمهدي

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
سرداب سامرا، بخشي از خانهي مسكوني امام هادي و امام عسكري (ع) است كه زادگاه امام مهدي (ع) نيز بوده و حضرتش سنين كودكي را در آن گذرانده اند و سه امام معصوم در اين محل نماز گزارده اند. اين مكان نوراني در نظر شيعه، ارج و احترام خاصي داشته و دارد. برخي از دانشمندان اهل تسنن در قرن هفتم هجري و پس از آن ـ به شيعه نسبت دادند كه به عقيده آنان، امام مهدي(ع) در سرداب پنهان شده و شيعيان، هر روز اسبهاي خود را بر در سرداب ميبرند و حضرتش را به خروج از آن فرا ميخوانند. نويسنده مقاله كه از دانشمندان معاصر نجف است ضمن ريشه يابي اين نسبت، به سخنان مورخان مشهور اهل تسنن اشاره ميكند، مانند: ياقوت حموي، ابن اثير، ابن خلكان، قزويني، ابن تيميه، ابن قيم جوزيه، صفي الدين حنبلي، ابن بطوطه، قرماني دمشقي. اينان، در قرن هفتم و پس از آن بوده اند، اما در كلام مورخان و جغرافي دانان ديگر اهل تسنن كه قبل از قرن هفتم زيسته اند ـ مانند: ابن حوقل، بشاري مقدسي، ابن جبير ـ چنين كلامي نميبينيم. نخستين پاسخ به اين نسبت در ميان عالمان شيعه را نيز در كلام اربلي در قرن هفتم ميبينيم. محدث نوري نيز در قرن ۱۴، مفصلا به اين نسبت پاسخ داده است. نويسنده در ضمن گفتار خود، به تاريخ بازسازي سرداب سامرا به دست خليفه عباسي الناصرلدين اله، در سال ۶۰۶ هجري قمري نيز اشاره ميكند.