سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: چهارمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۳

نویسنده(ها):

محمدرضا مرندی –

چکیده:

قسمت اعظم کار واحد تحقیق و توسعه تبادل اطلاعات است که با وجود یک سیستم اطلاعاتی بین سازمان ها، و یک سازمان و مشتریان و تبادل اطلاعات و عملیات با استفاده از یک شبکه عمومی باعث سرعت بخشیدن به دریافت اطلاعاتتوسط واحد تحقیق و توسعه می شود که خود باعث جلوگیری از اتلاف زمان و به روز بودن فعالیت های تحقیق و توسعه وجلوگیری از عقب ماندگی در برابر شرکت های رقیب و از دست دادن بازار می گردد. زمینه تصمیم گیری برای احداث واحدهای جدید را می توان از طریق پردازش این اطلاعات به روز توسط واحد تحقیق و توسعه و انتقال آن به مدیریت سازمان با صرف حداقل زمان و هزینه ایجاد کرد. با وجود اطلاعاتی که از طریق ابزار تجارت الکترونیکی به واحد R&D منعکس می شود این واحد میتواند از روی سلایق عمومی اقدام به طراحی محصولات جدید و همچنین می توان از این راه به خواست مشتریان در مورد چگونگی کیفیت محصولات جامه ی عمل پوشانید و برای رضایت بیشتر مشتریان بر روی محصولات و خدمات آینده شرکت اعمال کرد. علاوه بر وجود یک شبکه خارجی (Internet) ، و وجود یک شبکه بین سازمان ها (Extranet) ، وجود یک شبکه داخلی در سازمان (Intranet) لازم است تا واحد تحقیق و توسعه برای هماهنگی واحدهای دیگر درون سازمانی، از جمله تولید، فروش ، امور مالی و بازاریابی امکان تبادل اطلاعات و اخذ تصمیمات لازم برای طراحی بهینه محصول، بالا بردن کارایی واحد تولیدی و گسترده نمودن یا افزایش توانایی ها در ظرفیت فناوری شرکت را به دست اورد. در مقاله به مزیت های شبکه خارجی ، شبکه بین سازمان ها و شبکه داخلی (کلاً E-Commerce) در تحقیق و توسعه توضیحات کامل تری ارائه خواهد شد.