سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: بیست و دومین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

علی اصغر مجیدی – شرکت خدمات مهندسی برق – مشانیر

چکیده:

هدف از ایجاد بازار برق در صنعت برق کشور ایجاد بستری جهت رقابت و خرید و فروش برق و بالابردن راندمان و کارآئی سیستم می باشد . تشکیل بازار روز پیش رو (Day ahead market) ، بازار ساعت پیش رو (Hour ahead market) و بازار زمان حقیقی (Real time market) به ترتیب با تشکیل بازار برق موردبرنامه ریزی و به اجراء گذاشته می شود . در بازار روز پیش رو برای چند روز آینده و حتی ماه آینده با جمع آوری اطلاعات از طرق مختلف با وجود فاصله زمانی مناسب و روند بار در پریودهای مشابه نسبت به برنامه ریزی و عقد قراردادها اقدام می گردد . در بازار ساعت پیش رو حداکثر برای چند ساعت آینده برنامه ریزی صورت می پذیرد که نیاز به تجهیزات و اطلاعات دقیقتر ضرورت پیدا می کند . اما در بازار زمان حقیقی تمامی عملیات برآورد، برنامه ریزی و اقدام برای حداکثر ۵ دقیقه پیش رو و برمبنای اطلاعات ۵ دقیقه قبل صورت می پذیرد . در این میان نقش IT در تبادل
اطلاعات ، امنیت اطلاعات و صحت اطلاعات تبادل یافته بعنوان یک پایه و الزام بازار مطرح می باشد . در این مقاله به نقش و جایگاه تکنولوژی اطلاعات و ضرورت نگرش عمیق به آن در شکل گیری بازار زمان حقیقی و الزامات سخت افزاری و نرم افزاری ایجاد این بازار بر مبنای تکنولوژی های روز خوا هیم پرداخت و تاکید بیشتر برروی مبحث تکنولوژی اطلاعات و الزامات آن می باشد .