سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت

تعداد صفحات: ۲۳

نویسنده(ها):

بابک خوبیاری – کارشناس مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی

چکیده:

در این مقاله سعی شده است تا به معرفیбσ پرداخته و به نقش آن در بهبود کارایی و اثربخشی فرایندهای سازمان، که نهایتاً باعث افزایش بهره وری سیستم خواهد شد، اشاره گردد. لذا ابتدا به معرفی مفهوم و استراتژی бσ، هدف از بکارگیری، عناصر اصلی آن، مکانهای کاربردی و عناصر کلیدی کیفیت اشاره می شود. در ادامه به تاریخچه бσ و روند تکاملی آن ، مفاهیم و مدلهای کیفیت، تفاوت بین سیگما و سه سیگما و بررسی فلسفه قدیم و جدید رابطه بین هزینه و کیفیت پرداخته شده و مزایای استفاده از бσ و ابزارهای کاربردی در آن و نقش آن در افزایش رضایت مشتری، کاهش هزینه و ثبات قیمت محصول یا خدمات؛مورد بررسی قرار خواهد گرفت.در ادامه بحث به معرفی چرخه DMAIC و DMADV به عنوان ابزاری در جهت اجرا و رسیدن به бσ و ایجاد بهبود مستمردر سازمان، اعضای کمیته اجرایی آن و مسئولیتها، وظایف و دوره های آموزشی مورد نیاز هر کدام از اعضاء پرداخته شده و در نهایت به بررسی نقش бσ در کاهش هزینه و مدیریت هزینه های کیفیت(COQ) و آشنایی با شرکتهای بزرگی چون G.E ، Motorola و Honeywell که موفقیتهای با اجرایبدست آورده اند اشاره ای خواهیم داشت.