سال انتشار: ۱۳۹۱
محل انتشار: دومین کنفرانس ملی یافته های نوین در مهندسی عمران
تعداد صفحات: ۸
نویسنده(ها):
فرزاد سعیدی – دانشگاه سیستان و بلوچستان- دانشکده فنی و مهندسی – گروه مهندسی عمران- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه

چکیده:
مخلوط اسفالت گرم (WMA)، انتظار بازسازی روسازی باندهای فرودگاه را برای انجام سریع مبادلات برآورده می سازد. به هر حال اطلاعات آزمایشگاهی و میدانی حاکی از خواص و کارایی قابل توجه مخلوط (WMA) برای کاربرد در باندهای فرودگاهی می باشد که فقدان استفاده از آن قابل احساس است. برای جبران این نیاز سه مخلوط WMA (با دانه بندی متفاوت) با روش های استاندارد آزمایشگاهی مورد پژوهش قرار گرفته است و با مخلوط آسفالت داغ (HMA) مرسوم و قابل استفاده در روسازی باندهای فرودگاهی مقایسه شده است. تعدادی از آزمایشات ، نظیر آزمایش شیار چرخ، آزمایش شیار چرخ زیر آب، ازمایش شیار چرخ دورانی، آزمایش خمش استاتیکی و ازمایش خستگی خمشی بر روی نمونه ها صورت پذیرفته است. این مخلوط های آزمایشگاهی (WMA) در دو دما (30 و 50 درجه زیر دمای نرمال) به همراه اضافه کردن یک ماده افزودنی تجاری فرآوری و تهیه شده است. نتایج روی هم رفته حاکی از آن است که مخلوط WMA با دانه بندی درشت و فرآوری شده در 30 درجه دمای نرمال کارایی قابل مقایسه ای با نمونه ی کنترل (HMA) دارد. با توجه به این کارایی ها پیشنهاد می شود از این محصول در ترمیم روسازی فرودگاه ها استفاده گردد.