سال انتشار: ۱۳۹۴
محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی تهویه مطبوع و تاسیسات حرارتی و برودتی
تعداد صفحات: ۱۰
نویسنده(ها):
حامد ببری – آموزشکده فنی وحرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آبادغرب، اسلام آباد غرب، ایران
محمدعلی اشجاری اقدم – استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی جلفا

چکیده:
طرح ارایه شده در این مقاله بر اساس چرخه تبرید جذبی آب-لیتیوم بروماید است. در این چرخه محلول رقیق آب و لیتیوم بروماید توسط یک پمپ مایع ابتدا وارد یک مبدل حرارتی می شود. این مبدل از گازهای داغ خروجی از موتور تغذیه می شود و با دریافت حرارت از آن، آب موجود در محلول تبخیر شده و در ادامه برای مایع شدن وارد کندانسور می شود. بقیه چرخه به صورت استاندارد پیش می رود تا آب مایع مجدداً در لوله های سرمایش اواپراتور تبخیر شده و سرمای تولید شده توسط یک فن به داخل اتاق خودرو انتقال یابد. طراحی این چرخه با توجه به این که بر روی خودرو نصب خواهد شد با محدودیت هایی همانند ایجاد کمترین افت فشار در گازهای داغ خروجی، محدودیت فضا، اتلاف حرارتی گازهای داغ در انتقال از خروجی موتور تا ورودی به مبدل و تغییرات دایمی در دما و نرخ جرمی گازهای داغ مواجه است. نوآوری طرح پیشنهادی این مقاله ارایه راهکارهای مناسب برای کلیه موارد ذکر شده به صورت یکپارچه می باشد. طراحی و شبیه سازی در نرم افزار 9.430 SEE انجام شده است. نتایج برای یک خودروی سواری با بار سرمایشی اتاق 3 کیلووات آورده شده است. بر این اساس اجزای چرخه پیشنهادی طراحی شده و سطوح انتقال حرارت مورد نیاز بدست آمده است.