سال انتشار: ۱۳۹۱
محل انتشار: دومین کنفرانس ملی یافته های نوین در مهندسی عمران
تعداد صفحات: ۱۲
نویسنده(ها):
سلمان حنیفی – کارشناس ارشد مکانیک خاک و پی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه
امین نعیم آبادی – کارشناس ارشد مکانیک خاک و پی، زنجان- اعتمادیه- دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
محمدرضا عطرچیان – عضو هیئت علمی و مدیر گروه کارشناس ارشد مکانیک خاک و پی، زنجان- اعتمادیه-دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

چکیده:
شالوده های Smooth با معادل هایی نظیر صاف، و یا هموار، در سطح مشترک خود با خاک زیرین، هیچ مقاومت برشی نداشته، در نتیجه به لحاظ فیزیکی همواره در محل تماسشان با خاک زیرین، حرکات و جابجایی های جانبی را، متحمل می شوند. عدم القای مقاومت برشی در سطح مشترک خاک و پی، علاوه بر فراهم آوردن امکان تغییر مکان افقی پی و یا خاک زیرین آن، موجب کاهش چشمگیر ظریفت باربری در انواع پی های صاف به نسبت پی های زبر خواهد شد. در این مقاله سعی بر آن شده تا میزان کارایی الیاف پلیمری FRP در بهبود ظرفیت باربری پی های سطحی صاف، مورد بررسی قرار بگیرد. برای مدل سازی شالوده ی مسطح صاف از نرم افزار تفاضل محدود FLAC.2D استفاده شده است. با بررسی نقش پارمترهایی نظیر: تعداد لایه های الیاف FRP و فاصله ی آنها از یکدیگر نتایج جامعی حاصل شده اند.