سال انتشار: ۱۳۹۴
محل انتشار: هفتمین همایش علمی تخصصی انرژی های تجدید پذیر، پاک و کارآمد
تعداد صفحات: ۱۱
نویسنده(ها):
همایون ابراهیمیان – استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی – واحد اردبیل – دانشکده فنی مهندسی-گروه برق-قدرت – اردبیل – ایران
محمد یزدانی – دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی – واحد اردبیل – دانشکده فنی مهندسی-گروه برق-قدرت – اردبیل – ایران
علیرضا نوروزی – دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی – واحد اردبیل – دانشکده فنی مهندسی-گروه برق-قدرت – اردبیل – ایران
مهدی میرزائی – دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی – واحد اردبیل – دانشکده فنی مهندسی-گروه برق-قدرت – اردبیل – ایران

چکیده:
امروزه استفاده از راه اندازها و کنترلر های الکترونیکی جز لاینفکی از ساختار موتورهای الکتریکی شده است که با توجه به شرایط اعمال شده ولتاژ ورودی موتورهای الکتریکی می تواند در مواردی با THD همراه باشد. یکی از مبدل های Dc به Ac که امروزه کاربرد وسیعی دارد استفاده از مبدل های چند سطحی Multi-level Inverter (MPI) می باشد که برای تولید یک ولتاژ سینوسی مورد نظر است. یکی از روش های ساخت این مبدل ها روش VSI است که در کاهش دادن هارمونیک ها بسیار موثر است. در این تحقیق با به کارگیری یک موتور القایی سه فاز و اعمال ولتاژ سینوسی حاصل از روش مبدل های چند سطحی VSI به آن به بررسی اثر THD بر حالت های کاری موتور پرداخته شده است. از روی معادلات مربوط به حالتهای پایداری و دینامیکی ماشین مشخصه های رفتاری سیستم موتور استخراج می شود. در پایان دیده می شود که به دلیل شیوه ساخت مبدل سرعت و گشتاور ماشین همواره به صورت نوسانی می باشد که برای سیستم مضر است.