سال انتشار: ۱۳۹۱
محل انتشار: اولین کنفرانس انجمن پیشرانش هوافضایی ایران
تعداد صفحات: ۴
نویسنده(ها):
آرش جانگیری – شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)
علی مزلقانی نیا – شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)
وحید شهرام فر – شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)
کورش جهانگیری – دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد تبریز

چکیده:
سیستم های پرتاب برای نجات خلبان در موقعیت های ضروری، جزء الزامی از تجهیزات هواپیماهای نظامی می باشند. یک قسمت مهم از این سیستم ها که وظیفه دور کردت خلبان از هواپیما را در زمان مشخص به عهده دارد موتور راکت سوخت جامدی است که در قسمت زیر صندلی پرتاب قرار دارد. عملکرد موتور راکت به نوعی است که باید یک نیروی متوسط جلوبرنده 15 تا 30 کیلیو نیوتنی را در بازده زمانی 0/25 تا 0/35 ثانیه فراهم نماید، در این مقاله به برسی خواص بالستیکی سوخت های به کار رفته در صندلی های پرتاب و آخرین تحولات در محاسبه و طراحی گرین و شکل هندسی گرین ها پرداخته می شود و جدیدترین نوع این شارژهای پیشرانه همراه با محاسبه و تحلیل پارامترهای تعیین کننده معرفی می گردد. همچنین با توجه به اصول طراحی موتورهای سوخت جامد، یک نمونه موتور راکت صندلی پرتاب، طراحی گردیده است.